Beizoenga Beizoenga! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Ivan Velds - WaarBenJij.nu Beizoenga Beizoenga! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Ivan Velds - WaarBenJij.nu

Beizoenga Beizoenga!

Door: Ivan

Blijf op de hoogte en volg Ivan

03 December 2015 | Filipijnen, Manilla

De vele avonturen, de gezellige avond-uren, het heerlijke eten, vele nieuwe vrienden, de mooie natuur en andere culturen.. De reis door Azië die Jort en ik drie jaar geleden maakten bleef toch steeds door ons hoofd spoken, en het verlangen naar dat avontuur bleef daardoor steeds maar groeien. Uiteindelijk hebben we daarom besloten onze banen op te zeggen en wederom de reis van ons leven te maken. Deze keer een trip zonder einddatum, met in eerste instantie bezoeken aan Hong Kong, de Filipijnen, Indonesië, Australië en Nieuw Zeeland op de planning. Via dit blog wil ik alle geïnteresseerden dan ook weer graag op de hoogte houden van alle avonturen.

Laten we beginnen bij het vertrek vanuit Nederland: de zaterdag voor vertrek was er een erg gezellig afscheidsfeest georganiseerd (ik heb nog steeds hoofdpijn van alle shotjes) en de dagen erna heb ik nog rustig afscheid kunnen nemen van iedereen. Blijft toch altijd een lastig moment! Dinsdag 10 november was het dan eindelijk zover; tijd om de Waterpoort en de winter in Nederland te verruilen voor zon, zee en strand. We zijn naar Schiphol gebracht door Marcus en pa, en Voos kwam vervolgens nog even mee uitzwaaien. Na een tussenstop in Moskou kwamen we rond 10 uur ’s ochtends aan in Hong Kong zonder enige slaap in het vliegtuig, meteen een nacht overgeslagen dus. Na een korte powernap zijn we de drukke en chaotische straten van Hong Kong gaan verkennen, met overal grote reclame borden, kleine kraampjes en heel veel eettentjes (en gelukkig zijn wij gek op eten!). ’s Avonds nog een wandeling over de boulevard met uitzicht op de skyline van Hong Kong city. Elke avond wordt deze skyline omgetoverd tot een lichtshow, waarbij alle gebouwen verschillende lichten en lasers tonen op het ritme van muziek. Leuk om te zien! Omdat we erg moe waren hadden we voor de volgende ochtend maar geen wekker gezet, wat erin resulteerde dat we na 14 uur slaap pas om 14:00 uur wakker werden! Toen maar snel op pad, eerst met een kabelbaan over de wateren en de bergen rondom Hong Kong naar de Big Buddha; een supergroot Boeddha beeld op een berg. Op de weg terug stond er helaas een wachtrij van 1,5 uur om weer terug te mogen met de kabelbaan. Voor het eerst deze reis werd ons geduld hier op de proef gesteld, en er gaan waarschijnlijk nog heel veel van deze momenten komen. Eenmaal weer beneden aangekomen zijn we direct doorgegaan naar het uitgaansdistrict van Hong Kong voor een hapje eten en een biertje. Wel weer op tijd terug want de volgende ochtend stond onze vlucht naar de Filipijnen op de planning. Ons ritme was door die 14 uur slaap helemaal in de war waardoor we wederom een nacht niet hebben kunnen slapen (2e al binnen 4 dagen), dus wij zonder slaap 5:30u ’s ochtends naar het vliegveld. Hier mochten we in eerste instantie het vliegtuig niet in omdat we geen ticket uit de Filipijnen hadden. We moesten dus nog snel een ticket boeken, waar we net op tijd mee waren. Er was precies nog 1 minuut te gaan voordat ze ons niet meer mochten inchecken. Uiteindelijk gelukkig de vlucht naar Manila dus nog net gehaald!

Tijdens de vlucht waren we echt doodmoe en hebben we daarom besloten onze plannen te wijzigen en direct door te vliegen, rijden en varen naar het eiland Borocay. We hadden even wat ontspanning nodig! Na een hele dag reizen kwamen we rond 20:00 uur aan op Borocay en toen was alles weer helemaal goed. Een supermooi eiland met parelwitte stranden en helder turquoise water. Daarnaast ook nog eens het party eiland van Filipijnen met vele strandtentjes, kroegjes en discotheken. Een eiland waar de jeugd komt om te feesten en de oudere westerse mannen komen voor een Filipijnse vrouw. Aangezien Jort en ik er een beetje tussenin zitten kwamen wij hier voor beide;). Echt tot rust komen zat er op dit eiland dus niet echt in.. Onze eerst avond hier zijn we toch maar vroeg gaan slapen om de volgende dag goed te kunnen genieten van het geniale ‘white sand beach’ en daarna uiteraard van het uitgaansleven in Borocay. Meteen een goed feest ervan gemaakt met een leuke mix van partypeople uit zowel westerse als oosterse landen. Onder die oosterse mensen ook een lokale ladyboy en een prostitué. Nadat Jort een tijdje met de prostitué had staan praten en ik met de ladyboy aan het dansen was bleken ze ons toch iets te leuk te vinden. Ze bleven ons maar volgen toen we richting ons appartement aan het lopen waren waardoor we het maar op een lopen hebben gezet. Uiteindelijk veilig thuis gekomen! De 4 dagen erna hebben we vooral de verschillende stranden van het eiland verkend en wederom hele gezellige avonden gehad en leuke mensen leren kennen. Verdere details over de feestavonden zijn alleen verkrijgbaar via een persoonlijk bericht;) Ook de ladyboy en de prostitué zijn we vaker tegengekomen en hier konden we uiteindelijk best gezellig een drankje mee doen. Na 5 dagen vonden we het toch wel weer genoeg en was het tijd om verder te gaan. Na een tocht op één van de beruchte Filipijnse Banca boten (hiervan zinkt dagelijks wel één) en een busrit van 6 uur kwamen we aan in de stad Iloilo. Na een rondje door het centrum zijn we een biertje gaan drinken en mochten we tegelijkertijd de hobby van iedere Filipijn aanschouwen; karaoke! Echt overal in de Filipijnen hoor je in elke straat wel ergens iemand verschrikkelijk vals zingen, en ook hier was dit weer het geval. We hadden allebei niet genoeg bier op om zelf de microfoon te pakken dus dat bewaarden we maar voor later. De volgende ochtend hebben we de ferry gepakt naar het iets zuidelijkere eiland ‘Guimaras’, een vrij onbekend eiland onder toeristen. Dit was ook te merken want er was vrij weinig te doen op het eiland. De eerst dag hebben we rondgelopen door een ecologisch park, door de mangroves en langs de kliffen. De tweede dag zijn we naar een oude vuurtoren en een afgelegen strandjes gereden. Toen we weer terug wilden konden we echter geen vervoer meer vinden.. Na een uur lang zoeken uiteindelijk toch nog twee locals kunnen vinden die ons op hun scootertjes terug konden brengen. Omdat er zo weinig te doen was konden we op dit eiland na de zware dagen op Borocay dus wel even goed uitrusten. Bij vertrek vanaf het eiland zijn we op het dak van een jeepney (soort verlengde jeep die in de Filipijnen als bus wordt gebruikt) weer naar de boot gereden. Aangezien de jeepneys hier vaak overvol zitten worden er aan alle kanten nog mensen opgezet. Niet de meest veilige manier qua vervoer maar wel leuk! Toen nog één nachtje in Iloilo verbleven en de volgende ochtend weer verder gevlogen naar het volgende eiland; Palawan.

Rond 11 uur ’s ochtends kwamen we aan in ons hostel in Puerto Princesa en zijn we samen met onze nieuwe Nederlandse vriend Roel direct maar naar één van de mooiere strandjes in de buurt gegaan. We zijn na Borocay en alle andere mooie strandjes toch wel een beetje verwend geraakt merkten we al. Toch een leuk dagje gehad, gevolgd door een paar drankjes in onze hostelbar. De dag erna weer vroeg van bed af om één van de zeven natuurwonderen op de wereld te aanschouwen; de underground river. Dit is een kilometerlange rivier door een grot heen. Met een heel klein roeibootje werden we door de grotten gevaren en zagen we onderweg vele verschillende rotsformaties en uiteraard ook de vleermuizen mochten niet ontbreken. Al met al een hele indrukwekkende ervaring! Hierna zijn we doorgereden naar El Nido; een erg relaxed en sfeervol dorpje in het noorden van Palawan. Dagelijkse activiteiten waren hier overdag de strandjes opzoeken, kajakken, surfen en een boottour doen, daarna een hapje eten op het strand met de voeten in het water en een live muziekje op de achtergrond en vervolgens nog even doorzakken in de reggeabar. Een paradijs voor ons dus! De eerste twee dagen is hebben we verschillende strandjes opgezocht en ‘s avonds onze dansmoves in de reggeabar mogen vertonen. De tweede dag stond ik per ongeluk op een Stone fish, die direct liet blijken dat hij daar niet blij mee was. Na een half uur behoorlijke pijn door de beet heb ik besloten toch maar even langs het lokale ziekenhuisje te gaan (deze vis kan behoorlijk giftig zijn) die me wat medicijnen hebben meegegeven. Een paar uur later was alles weer oké gelukkig! Daarna zijn we een dagje met een bootje op pad geweest om de verschillende onbewoonde eilandjes, strandjes en lagoons op te zoeken. Erg mooie plekjes kunnen zien in deze omgeving! Diezelfde avond was er een fullmoon party georganiseerd. We werden met een bootje naar een strand op een onbewoond eiland gebracht waar het feest al snel losbarstte. Niet de gekte en drukte als in Thailand maar wel erg gezellig! Na nog twee ontspannen en gezellige dagen in El Nido was het dan tijd om weer verder te gaan, op naar het eiland Coron. Hier kwamen we na een boottocht van zeven uur rond 16:00 uur aan. Eenmaal aangekomen bij ons hostel zijn we direct met een groepje meegegaan om de berg naast het stadje te beklimmen voor een schitterend uitzicht over het eiland en de baai. Het was hierbij wel te merken dat ik een tijdje niet meer gesport heb! De dag erna zijn we met een bootje de mooiste plekjes in de omgeving gaan verkennen, met onder andere mooie snorkel locaties, lunch met verse vis op een strandje en een aantal hele mooie lagoons.

En toen zat ons bezoek aan de Filipijnen er alweer op! Bij het schrijven van dit stuk zit ik op het vliegveld van Manila te wachten op de volgende vlucht richting Kota Kinabalu, Borneo. Hier gaan we o.a de urang utangs bezoeken! Dit stond in eerste instantie niet op de planning, maar het mooie van reizen is dat je je plannen per dag kunt wijzigen! Tot nu toe dus vooral erg mooie strandlocaties en eilandjes gezien en nog heel erg aan het genieten.

Tot de volgende keer!