Borneo & Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Ivan Velds - WaarBenJij.nu Borneo & Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Ivan Velds - WaarBenJij.nu

Borneo & Bali

Door: Ivan

Blijf op de hoogte en volg Ivan

24 December 2015 | Indonesië, Kuta

Inmiddels alweer ruim 1,5 maand op reis en vier landen, acht vluchten, vele busritten en heel veel avonturen verder. En nog steeds aan het genieten van elke seconde! Momenteel zitten we op Bali om de kerstdagen nog even goed te vieren en voor de laatste keer te genieten van het goedkope eten en de Bintang biertjes. 27 december vliegen we dan door naar Sydney om daar 2015 goed af te sluiten.

Maar eerst nog even terug naar het einde van mijn vorige blog, toen waren we namelijk onderweg naar Borneo, Maleisië. De ochtend nadat we waren aangekomen in Kota Kinabalu raakte ik in gesprek met Fabian ‘Onkel Adi’ en Oscar the Englishmen. Toen hebben we besloten om samen drie dagen de jungle in te gaan. Diezelfde middag dus direct de 6 uur durende busrit gemaakt naar het dorpje Sepilok. Hier zijn we de volgende ochtend eerst naar het Oerang Oetan opvangcentrum gegaan, waar deze apen weer worden klaargestoomd om het wild in te gaan. Ze zijn hier nog wel erg tam en lopen/slingeren overal om je heen. Daarna met een busje en een bootje door naar ons hutje midden in de jungle, waar we onderweg de eerste krokodillen en aapjes al tegenkwamen. We zijn inmiddels wel wat gewend qua slaapplaatsen maar dit werd toch echt even afzien op een dun matje in een erg warm en vochtige jungle! Weinig slaap deze dagen dus, maar wel mooi om ’s ochtend wakker te worden met het geluid van alle apen en andere dieren om je heen. Deze drie dagen hebben we verschillende uitstapjes te voet en met de boot gemaakt om de jungle verkennen. We hebben vele verschillende apen (onder andere neusapen en Oerang Oetan op verre afstand), krokodillen, varanen, vogels en veel insecten gespot. Met een mooie ervaring en vele muggen- en mierenbeten in de pocket gingen we daarna, met een tussenstop in het stadje Sandakan, weer terug naar Kota Kinabalu. Hier nog een korte reünie met onze Nederlandse vriendin Fabienne (die we eerder in de Filipijnen hebben ontmoet), nog een stranddagje en toen stond de volgende vlucht naar Bali alweer gepland.

Op Bali hadden we de eerste dagen exact hetzelfde hostel geboekt waar we drie jaar geleden onze reis hebben afgesloten met heel veel feesten en luie dagen aan het zwembad. Heel toevallig zit één iemand van onze toenmalige feestgroep nu ook op Bali dus die hebben we dan ook opgezocht om weer gezellig een drankje mee te doen. Na twee dagen waren we wel klaar met het Loret de Mar van Bali en hebben we 12 dagen een scooter gehuurd om de rest van het eiland te verkennen. Eerst het hele eiland over naar het noorden; Lovina. Na nog geen 15 minuten rijden werd Jort al aangehouden door de beruchte politie van Bali, maar gelukkig mocht hij na het tonen van zijn rijbewijs weer door. Een paar honderd meter verderop werd hij echter weer aangehouden (omdat ik voorop reed misten ze mij telkens). Deze keer had Jort van alles fout gedaan en moest hij terplekke 150 euro aftikken. Jort deed net alsof hij geen geld bij zich had en 5 minuten later ben ik het politiehokje binnengelopen met 3 euro in mijn portemonnee en de rest weggestopt. Na een lange discussie namen ze genoegen met de 3 euro en mochten we verder rijden. Een paar Amerikanen die tegelijkertijd werden aangehouden hebben 100 dollar betaald, gemakkelijk geld verdienen als politieagent in Bali dus! Daarna ietwat angstig om weer aangehouden te worden weer verder op de scooter. Als tussenstop hebben we één van de bekendere tempels van Bali, Tanah Lot, bezocht. Daarna een rit van 3 uur door de bergen en rijstvelden van Bali, waar we onderweg begroet werden door honderden aapjes. Helaas veel regen onderweg, dus met onze mooie feloranje en felgroene regenjassen aan op de scooter. De volgende ochtend in Lovina zijn we begonnen met een boottour dolfijnen spotten. Wel een erg toeristische attractie maar toch mooi om tientallen dolfijnen vlak naast je boot uit het water te zien springen. Diezelfde middag ben ik begonnen met het halen van mijn duikbrevet. Mij was verteld dat ik de duikcursus tegelijkertijd met twee Zweedse dames ging doen, maar het bleek toch dat ik de enige was. Tja, ze weten het hier vaak iets mooier te verkopen dan dat het daadwerkelijk is. Voordeel hiervan was wel dat ik mijn privé instructeur had en we heel snel door alle oefeningen heen konden. Na een middag oefenen in het zwembad konden we de tweede dag dan ook direct al twee normale duiken doen en de derde dag al afdalen tot 28 meter, waar we een oud Amerikaans scheepswrak in gingen en omringd werden door de schildpadden. Al met al een hele mooie ervaring dat duiken!

Hierna zijn we doorgereden naar het plaatsje Amed. Een plekje dat er heel gezellig uit zag maar vanwege het laagseizoen toch uitgestorven bleek. De volgende ochtend zijn we dan ook maar weer vetrokken. Eerst weer een cultureel uitstapje om aan de verwachtingen van onze moeders te voldoen, deze keer naar de Besakih tempel. Een erg mooi gezicht maar helaas proberen ze je hier aan alle kanten op te lichten en geld afhandig te maken, wat deze ervaring dan ook helemaal verpest. Snel maar weer doorrijden naar onze volgende bestemming dus; Ubud. Een erg gezellig stadje met heel veel kleine kunstwinkeltjes, restaurantjes en barretjes. Hier zijn we nog een dag op onze scooter de omgeving gaan verkennen. ’s Ochtends eerst naar het ‘Monkey forrest’ om de speelse aapjes te bewonderen en daarna door naar de rijstvelden in de omgeving. Met een trekking dwars door de rijstvelden heen hebben we van dichtbij kunnen zien hoe een belangrijk deel van onze dagelijkse maaltijd wordt gemaakt/groeit. Ja, die anderhalve maand dat we in Azië zitten eten we toch al snel 1,2 of soms zelfs 3 keer per dag rijst! Na de rijstvelden zijn we doorgereden naar een vulkaan grenzend aan een groot meer. Vanwege de hoogte was het hier al snel 10-15 graden, en dat zijn we niet meer gewend! Dus na een kort rondje om de vulkaan zijn we snel weer terug naar beneden gereden om op te warmen en bij te komen van deze verschrikkelijke temperaturen! Na Ubud zijn we doorgereden en gevaren naar het eiland Nusa Lembongan, waar we twee dagen hebben gedoken. Onder andere een aantal haaien, schildpadden en metersgrote Manta roggen tegengekomen onder water. Ook kwam ik weer oog in oog te staan met de Stone fish, het kutbeest dat mij eerder heeft gebeten. Deze keer besloten we allebei dat het het beste was om elkaar maar met rust te laten..

Nu dus in Bali om de kerstdagen te vieren met onder andere een aantal andere Nederlanders die we eerder hebben ontmoet. Zal wel weer dik feest worden! Hier blijkt ook wel weer hoe kleine de wereld kan zijn. Niet alleen doen we hier nu weer biertjes met iemand waarmee we hier drie jaar geleden ook zaten, maar tijdens een stapavondje stond ook ineens iemand voor onze neus waar we drie jaar geleden oud en nieuw mee hebben gevierd in Vietnam. Ook in Australië staan er weer meerdere meetings gepland met oude en nieuwe (reis)vrienden.

Iedereen prettige kerstdagen en een goed uiteinde toegewenst!

• 24 December 2015 - 16:20

Irene Velds-Walda:

Weer mooie avonturen beleefd mannen......nu nog wat foto's van de krokodillen en oerang oetans.
    Goede kerstdagen en have fun in Sydney....en met de nieuwjaarsduik. Gefeliciteerd met je duikbrevet, weer een diploma op zak hihihihi..dikke tuut je mams!

• 27 December 2015 - 11:53

Truus Velds:

Al weer een prachtig verhaal en weer heel wat gezien en beleefd jongens.
    Kerstdagen al weer voorbij, en nu de jaarwisseling in Sydney, geweldig .
    Alle goeds toegewenst en maar genieten van alles wat nog komen gaat.
    dikke tuut Ivan
    oma