Australia East Coast - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Ivan Velds - WaarBenJij.nu Australia East Coast - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Ivan Velds - WaarBenJij.nu

Australia East Coast

Door: Ivan

Blijf op de hoogte en volg Ivan

11 September 2016 | Maleisië, Pulau Tioman

Inmiddels is het al weer drie maanden geleden dat ik mijn laatste reisverslag heb geschreven, dus wel weer eens tijd voor een update. De afgelopen maanden is er weer hard gewerkt, goed gefeest, ongeveer 10.000 kilometer door heel Australië gereden en zijn er weer erg veel avonturen beleefd! Omdat dit wel erg veel is om in één verslag te schrijven/lezen begin ik nu eerst met mijn avonturen aan de oostkust en komt het Australian outback avontuur in een later verslag.

Bij het schrijven van mijn vorige verslag was ik net klaar met mijn werk als reisadviseur/verkoper bij Greyhound Wicked Travel in Brisbane. Na al dat harde werken heb ik maar even een weekje vakantie genomen en ben ik samen met twee meiden uit mijn hostel een paar dagen naar Noosa gegaan, eindelijk weer eens relaxen aan het strand! Hier hebben we een stukje gelopen langs de kust om meerdere schildpadden te spotten, gevolgd door wat ontspanning op het strand en in de zee. Daarna hebben we nog een aantal dagen in een ‘bushcamp’ vlakbij Noosa gezeten. Omdat we bij mijn vorige werk veel samenwerkten met dit bushcamp konden we hier gratis verblijven en kayakken in het nationaal park. Jort en Douwe kwamen toen met een berichtje dat er wel werk was op de gemberboerderij waar ze allebei werkten dus na mijn weekje vakantie ben ik naar het stadje Gatton gegaan om op deze boerderij te gaan werken.

Gatton is een stadje met heel veel boerderijen in de omgeving, waardoor er bijna meer werkende backpackers zijn dan daadwerkelijke inwoners. We verbleven hier op een caravanpark met ongeveer 200 andere backpackers. Iedereen deelde hier een caravan of huisje met een aantal personen. Mijn eerste weken sliep ik naast een Duitser die behoorlijk stonk en alleen maar aan het blowen was.. Toen maar snel verhuisd naar een caravan met Italianen die regelmatig heerlijke pasta voor mij maakten! Je kunt je voorstellen dat 200 backpackers op een caravanpark nog wel eens uit de hand kan lopen. Het was echt elke dag (en vooral in de weekenden) één grote chaos, overal feestjes, ballen die in het rond vliegen, hippies die rare dansjes aan het doen zijn, maar het was vooral erg gezellig! Elke maandag gingen alle backpackers naar de kerk omdat ze daar een gratis maaltijd aanboden (om de backpackers te bedanken dat ze al het kutwerk doen dat de locals niet willen doen. We waren hier een beetje de Polen van Australië). Een aantal dagen per week gingen we voetballen of volleyballen in de sporthal en in het weekend was het altijd feest in de lokale pub of bij de backpackers die een huurhuisje hadden. Het werk zelf was iets beter te doen dan mijn vorige ervaring met werk op een boerderij en gelukkig ook beter betaald! Ik was hier verantwoordelijk voor het wassen, stapelen, wegen en inpakken van gember. Na ongeveer zes weken was het echter wel weer genoeg en heb ik samen met Jort, Douwe en onze nieuwe Nederlandse vriend Wouter besloten om weer verder te reizen. Het plan was om met een huurauto de oostkust van Australië te bereizen..

Nadat we afscheid hadden genomen van alle werkvrienden zijn we in Brisbane begonnen met onze roadtrip. Jort was overigens al eerder vertrokken om een Skydive cursus te volgen. Eerst de auto ophalen en toen zijn we doorgereden naar Noosa. Ik was hier al eerder geweest dus kon de jongens al de mooie plekjes laten zien. Deze keer was het toevallig net de tijd dat de walvissen langs de kust trekken dus we kwamen deze visjes regelmatig tegen. Eerst hebben we een boottocht gemaakt om walvissen te spotten. Na drie uur varen kwamen we dan eindelijk de eerste tegen, helaas nog wel op een aardige afstand.. Iets later werden ze nieuwsgierig en kwamen ze steeds dichterbij en uiteindelijk zelfs vlak naast de boot zwemmen. Indrukwekkend om deze gigantische beesten van dichtbij te zien! Omdat er die dag een redelijk harde wind stond heeft de helft van de passagiers er weinig van meegekregen omdat ze de hele bootrit binnen zaten met een kotszakje in de hand (vooral alle Aziaten). Ook later toen we in Noosa op het strand zaten kwamen de walvissen vlak langs de kust voorbij zwemmen en gedurende de rest van de trip hebben we ze ook nog regelmatig voorbij zien komen. Na nog een paar gezellige stapavondjes in Noosa hebben we nog een tussenstop gemaakt in Rainbow beach om de stranden en gigantische zandduinen te bewonderen en daarna zijn we doorgereden naar Fraser Island; één van de hoogtepunten van de oostkust! Fraser island is een redelijk groot eiland met alleen maar zand als ondergrond. Je kunt het eiland dan ook alleen rondgaan met een auto/jeep met vierwielaandrijving. We hebben hiervoor een tour geboekt waarbij we met drie roze jeeps het hele eiland rondgingen. Toevallig stapten we in dezelfde auto als onze twee Nederlandse vriendinnen Hilde en Tessa dus hadden we een geheel Nederlands gezelschap. Nu konden we onderweg tenminste uit volle borst onze favoriete Nederlandstalige hits meezingen! De twee dagen op het eiland hebben we verschillende stranden, helderblauwe meertjes, een oud scheepwrak bezocht en veel rondgescheurd over de stranden met onze roze bolide. Daarnaast hebben Wouter en ik ook nog het eiland vanuit de lucht mogen bewonderen met een klein propellervliegtuigje. Al met al weer een geniaal avontuur met veel gezelligheid!

Na Fraser Island hebben we nog een tussenstop gemaakt in ‘Town of 1770’, waar ook toevallig onze twee Nederlandse vriendinnen waren. Hier dan nog maar even een klein strandfeestje georganiseerd en de volgende dag door richting één van de volgende highlights; The Whitsundays. Dit staat vooral bekend om de zeiltochten en één van de mooiste stranden ter wereld. Ook wij gingen met een zeilboot deze schitterende eilanden verkennen. De eerste dag was het supermooi weer dus hebben we veel kunnen zeilen en kunnen zonnen op het dek. Ook zijn we op twee plekken gestopt om te snorkelen bij het wereldberoemde Great Barrier Reef. Na onze eerdere snorkel- en duikervaringen in Azië viel het snorkelen hier helaas wel een beetje tegen en kwamen we vooral veel dood koraal tegen. Dit mocht de pret echter niet drukken en toen we eenmaal voor anker lagen en met een ijskoud biertje de zon zagen verdwijnen in de zee waren we weer helemaal gelukkig! De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om naar het beroemde ‘Whitehaven beach’ te varen. Omdat we er zo vroeg bij waren hadden we dit prachtige witte strand met daarnaast het lichtblauwe, heldere water nog helemaal voor ons zelf. Nadat we een paar uur van dit strand hebben genoten zijn we weer richting de kust gaan zeilen, met nog een aantal snorkelstops onderweg. Eenmaal aangekomen op het vasteland hebben we dit mooie avontuur nog maar even afgesloten met een gezellig avondje drinken, dansen en zingen.

Omdat we maar niet genoeg kunnen krijgen van al die mooie eilanden zijn we doorgereden naar Magnetic Island, wederom een erg mooi eiland met heerlijke strandjes. Hier vooral genoten van het heerlijke weertje (deze plek heeft bijna het gehele jaar door alleen maar zon en vrijwel geen regen, dus mocht je ooit willen vertrekken uit Nederland…). Daarnaast ook weer veel wildlife kunnen spotten op dit eiland, waaronder kangaroo’s, koala’s, rock wallabies en schildpadden. Na dit eiland was het alweer bijna tijd om afscheid te nemen van Jort. Hij had een vlucht naar Nederland geboekt om iedereen tijdens de Sneekweek te kunnen verrassen met zijn komst. We zijn doorgereden naar Cairns om nog een goed afscheidsfeest te organiseren. De bewaker is meerdere keren bij ons aan de deur gekomen ivm geluidsoverlast dus het was een geslaagd feestje! De volgende dag hebben we Jort afgezet op het vliegveld en hebben we direct maar een vervangster voor hem gevonden. Onze Engelse vriendin Nathalie, die we eerder in Noosa hebben ontmoet, ging nog de laatste dagen dat we de auto hadden met ons meereizen. We zijn voor twee dagen naar Cape Tribulation en het Daintree rainforrest gereden. Het Daintree rainforrest is het grootste regenwoud van Australië en bij Cape tribulation komen dit regenwoud en het Great Barrier Reef samen. Mooi om te zien voor een dagje maar we waren wel weer snel klaar om terug te gaan naar Cairns. Heel veel reisvrienden, oude bekenden en nieuwe bekenden zaten ook in Cairns of kwamen vlak na ons aan, dus de week dat we er zaten hebben we heel veel mensen weer terug gezien. Dit uiteraard vaak onder het genot van één of meerdere drankjes. Na een erg gezellige week in Cairns moesten we dan ook afscheid nemen van Douwe, hij ging terug naar Nederland en Wouter en ik gingen beginnen aan ons Outback avontuur..

Over dit Outback avontuur meer in mijn volgende verslag. Ik zit overigens momenteel in Maleisië, op het eiland ‘Tioman’. De komende twee weken zitten we vooral op de eilanden aan de oostkust van Maleisië en gaan we veel duiken en genieten van de onderwaterwereld!

• 11 September 2016 - 12:39

Ruurt Alle Van Der Sluis:

Ivan. Dank je wel voor weer een mooi geschreven verslag. Kan je dat Jort ook eens leren. Hahaha. Goede tijd op Tioman toegewenst.

• 11 September 2016 - 13:41

Peter:

Hallo Ivan,

Zit bij oma en heb samen met haar je verslag gelezen. Vonden het beide erg leuk om weer wat te vernemen en zo te zien vermaak je je prima. Lijkt erg mooi en leuk allemaal! (ben een beetje jaloers..)

Geniet er van,

Groeten,

Peter en Oma

• 11 September 2016 - 20:20

Arjen :

Prachtig reisverslag weer jonguh ! Kijk nu alweer uit naar het volgende ! Enjoy and take care !

• 11 September 2016 - 20:20

Arjen :

• 11 September 2016 - 20:38

Irene:

Leuk weer wat te lezen van al je belevenissen.. Net op 3 op reis waren de Perhentian Island in beeld....als duikparadijs.... Leek erg mooi en daar zit je nu. Ben erg benieuwd naar je ervaringen in de outback van Australie....zomaar slapen naast de auto..met al die giftige slangen, spinnen, schorpioenen. pfffff.

Vooral blijven schrijven...erg leuk!

• 12 September 2016 - 00:31

Thea :

Hoi Ivan,
    Jongen wat een fantastisch leven heb je daar en wat zien en doen jullie veel !! Leuk om te lezen en wat schrijf je gezellig. Gewoon jammer dat je ging stoppen, ik had nog graag even door willen lezen. En nu weer in Maleisie...... Have fun en pas goed op jezelf. Ik kijk nu al weer uit naar je volgende verslag !
    Dikke tuut,
    Thea

• 12 September 2016 - 20:19

Gerdie:

Heerlijk om te lezen Ivan. lees wel dat het leven echt een feest is!!!! Hou het maar zolang mogelijk vast. have fun!! dikke kus
    Gerdie

• 12 September 2016 - 20:50

Annemarijn :

heel leuk om te lezen Ivan! prachtig om te volgen. Heel veel plezier en veel succes. Zijn benieuwd naar het volgende verhaal. Liefs uit Den Haag. Sebas & Anne.