The Outback - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ivan Velds - WaarBenJij.nu The Outback - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ivan Velds - WaarBenJij.nu

The Outback

Door: Ivan

Blijf op de hoogte en volg Ivan

05 Oktober 2016 | Australië, Darwin

Ons avontuur langs de oostkust van Australië stond vooral in het teken van strand, zee, surfen, feestjes en gezelligheid, een totaal tegenovergestelde ervaring stond nu voor de deur; de Outback van Australië. Met de gedachte dat we dagenlang niets dan woestijn, rotsen, Aboriginal stammen en gevaarlijke verkrachters zouden tegengekomen waren we dan ook begonnen aan onze volgende roadtrip. Je hoort veel rare en gevaarlijke verhalen over de Outback en er zijn ook meerdere waar gebeurde horrorfilms over gemaakt.. Uiteraard trekken wij ons daar niets van aan en weten we ook dat het een beetje overdreven is.

Toen ik nog in Brisbane zat heb ik Lisanne leren kennen, die we later ook nog een keer op Fraser Island zijn tegengekomen. We kwamen erachter dat we allebei dezelfde plannen hadden om vanuit Cairns richting Alice Springs (het midden van Australië) te rijden. Lisanne had een auto gekocht dus Wouter en ik konden mooi met haar meerijden! We hebben de rit naar Alice Springs in ongeveer zes dagen gemaakt en onderweg zijn we weinig interessante dingen tegengekomen. Af en toe kwamen we eens een andere auto tegen of één van de ‘road trains’ (vrachtwagens van soms wel 50 meter lang) en heel soms reden we eens door een klein dorpje. Gelukkig had ik goed gezelschap en konden we onderweg veel genieten van de muziek van onze eigen DJ Wouter. Elke avond zetten we ons tentje op ergens langs de weg, kookten we een overheerlijke maaltijd en maakten we een kampvuurtje om onszelf op te warmen. Overdag waren de temperaturen best aangenaam met 25-30 graden maar ’s avonds kon het soms afkoelen tot 5 graden. In een tentje slapen kon dan toch best koud zijn! Na 3000 kilometer waren we dan aangekomen in het midden van Australië, Alice Springs. In deze stad leven vooral heel veel aboriginals die de hele dag dronken zijn en verschrikkelijk naar zweet en drank stinken. Nu ben ik het wel gewend om dronken mensen om me heen te hebben maar dit was toch niet echt een pretje. De aboriginal stammen zijn allemaal een beetje verjaagd door de westerse mensen en moeten zich nu aanpassen aan deze cultuur/maatschappij, dit blijkt dus toch nog wel erg lastig voor ze te zijn en brengt veel alcoholisme en criminaliteit met zich mee..

Vanuit Alice Springs dus maar snel doorgereden naar de echte reden waarvoor we al die kilometers hebben gemaakt; de nationale parken in ‘the red centre’, te beginnen met de meest beroemde rots ter wereld ‘Ayers Rock/Uluru’. Na weer een dag rijden door vooral lege vlaktes en zand stond daar dan ineens een gigantisch grote, imposante rots. Deze rots werd altijd door de Aborigals gebruikt voor vele tradities en is nu de toeristische trekpleister van Australië. We hebben ons laten rondleiden door een ‘ranger’, die ons alles wist te vertellen over de historie van de rots. ’s Avonds bij de zonsondergang is de rots op zijn best wanneer de gehele rots helemaal rood opgloeit, dit is voor de meeste bezoekers dan ook het fotomomentje voor het plakboek thuis. Die avond hebben we maar eens een keer in “luxe” gekampeerd op een resort, waar we eindelijk een keer een normale douche konden nemen! Hiervoor deden we dit met een campingdouche die we met regenwater vulden. De volgende ochtend hebben we ook nog de zonsopkomst bij Uluru mogen aanschouwen en hebben we deze rots beklommen, waarna we beloond werden met een prachtig uitzicht. Hierna hebben we ook nog een trekking gedaan door een aantal soortgelijke rotspartijen met ook weer schitterende uitzichten en mooie fotomomentjes. De volgende dag zijn we doorgereden naar Kings Canyon, waar wederom weer een mooie trekking op de planning stond. In ongeveer vier uur tijd zijn we om en door deze canyon heen gelopen met onderweg vele stops om van het geniale uitzicht te genieten. En toen zat ons avontuur met Lisanne er alweer bijna op! In anderhalve dag zijn we weer teruggereden naar Alice Springs, waar we afscheid hebben genomen van Lisanne en onze nieuwe reisvriend Joshua op ons wachtte.

Omdat we van Alice Springs naar Darwin nog geen vervoer hadden heb ik via Facebook een oproep gedaan voor een reispartner richting het noorden van Australië. Onze Engelse vriend Joshua had al snel gereageerd, had een eigen auto en ging ook die kant op. We konden dus mooi een stukje met hem meereizen! Wederom veel kilometers gemaakt, maar ook veel mooie stops gemaakt bij verschillende warmwaterbronnen, nationale parken, rivieren en andere poeltjes om even een duikje te nemen. Aangezien het noorden van Australië vol zit met krokodillen moesten we echter wel voorzichtig zijn met het uitkiezen van onze zwemlocaties. Op een gegeven moment zijn we na een zware wandeltocht gaan zwemmen in een rivier. Nadat we er vijf minuten in lagen kwam er een parkwachter naar ons toe met de boodschap dat er erg veel zoetwaterkrokodillen in de buurt zwemmen. Gelukkig vallen deze vrijwel nooit mensen aan maar toch een vreemd idee om tussen de krokodillen te zwemmen! Na een paar dagen heeft Joshua ons afgezet in het plaatsje Katherine en hebben we het laatste stukje naar Darwin met de bus gedaan.

En toen was de laatste week in Australië alweer aangebroken! Hoogtepunten van Darwin en de omgeving zijn vooral de twee nationale parken ‘Litchfield’ en ‘Kakadu’. We zijn hiervoor ook weer via Facebook in contact gekomen met andere reizigers zodat we de parken met een leuke groep konden bezoeken! Allereerst stond twee dagen ‘Kakadu’ op de planning met twee Nederlandse meiden. Aangezien dit park voor een groot deel uit zand en grindwegen bestaat hadden we hiervoor een dikke auto met vierwielaandrijving gehuurd. Geniaal om met deze auto te scheuren over de zand- en bospaden. De eerste dag zijn we naar een aantal watervallen gereden, met supermooie plekjes om te zwemmen, zowel onderaan als bovenop de watervallen. Aan de top van deze watervallen waren een soort natuurlijke infinity zwembadjes met uitzicht over de hele vallei. De tweede dag hebben we een aantal plekken bezocht waar we de Aboriginal rotsschilderingen konden bewonderen en zijn we op zoek gegaan naar krokodillen. Al snel zagen we bij een rivier tientallen zoet- en zoutwaterkrokodillen zwemmen. Hier hebben we dan ook het zwemmen maar even overgeslagen! We hebben het avontuur afgesloten met een duikje in een van de waterbronnen in de buurt van Darwin en vervolgens weer teruggereden om ons klaar te maken voor het volgende avontuur richting Litchfield Nationaal Park. Via Facebook hebben we een groep van acht man gevonden en konden we met twee auto’s naar dit park gaan. Ook hier weer heel veel mooie zwemplekjes, cliffdiving en gezelligheid rondom het kampvuur!

De laatste dagen in Darwin heb ik afgesloten met nog een paar goede feestjes en toen was het na acht maanden tijd om een punt te zetten achter mijn Australië avontuur. Drie uurtjes vliegen naar Singapore en daar stond de hereniging met Jort weer gepland. En hierna volgen nog vele avonturen in Azië.. Daarover meer in de volgende blog!

• 05 Oktober 2016 - 13:54

Oma Truus:

Hi Ivan.
    Alweer genoten van je reisverhaal, diverse plaatsen hebben wij toen ook bezocht, prachtig allemaal.
    Geniet nog maar fijn even van je mooie wereldreis.
    Dikke tuut van oma.XXX

• 05 Oktober 2016 - 15:12

Gerdie:

Ook, zoals velen, weer genoten van je verhaal.
    Heel veel plezier in Azië. Kijk al weer uit naar je volgende verslag.
    Dikke tuut, Gerdie

• 10 Oktober 2016 - 18:55

Aukje:

Hoi Ivan, wat beleef jij mooie avonturen. Geweldig. Fijn dat wij dat ook een beetje mee mogen beleven. Goede reis verder en take care!!