New year in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ivan Velds - WaarBenJij.nu New year in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ivan Velds - WaarBenJij.nu

New year in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Ivan

05 Januari 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Iedereen allereerst nog maar even een gelukkig 2013 gewenst!
We zitten momenteel in Ho Chi Minh city, hier hanteren ze grotendeels het Chinese nieuwjaar (10 februari pas nieuwjaar). Maar toch hebben wij hier ons nieuwe jaar goed gevierd!

Maar ik zal eerst even beginnen waar ik bij mijn vorige verslag gebleven ben; Luang Prabang, Laos. De derde dag in Luang Prabang zijn we met de groep Zweden gaan ziplinen. Erg mooi om met een zipline op honderd meter hoogte door de jungle en over watervallen te vliegen! Vervolgens nog maar even een verfrissend duikje in de waterval, waar we aan het zwemmen waren op ongeveer vijf meter afstand van badende olifanten! De waterval was nogal toeristisch, dus zijn we tegen de stroom in bij de waterval omhoog geklommen/ gezwommen, de jungle in. Om hier een aantal paradijselijke groenblauwe poeltjes en watervallen te ontdekken.

Hierna was het tijd om door te gaan naar Vang Vieng, de stad die zo bekend staat om het 'tuben'. Met een band de rivier afdalen, met onderweg vele tussenstops bij de barretjes. Omdat hier vorig jaar alleen al tientallen doden zijn gevallen door teveel drank e.d. gecombineerd met sprongen in een rivier van een halve meter diep zijn alle barren langs de rivier gesloten (dit zal ons natuurlijk nooit overkomen!). Hier s' avonds aangekomen waren we van plan even een rustavondje in te lasten. Tijdens het eten kwam er echter een vietnamese met een fles champagne naast ons zitten (ze was jarig), en dat moest natuurlijk even gevierd worden! De dag erna maar weer eens scootertjes gehuurd om de omgeving te verkennen: erg mooi berglandschap met vele grotten en watervallen! 's avonds tijdens het eten zagen we ineens een bekende voorbij lopen; Sytse uit Ijlst. Heel erg toevallig, want we wisten niet van elkaar dat we hier zouden zitten! Die dag erna was het dan tijd om te gaan tuben. Met een paar Amerikanen, Zweden en Nederlanders hebben we de tubes aan elkaar vastgebonden, en zijn we de rivier afgegaan. Dit was voor ons echter nog niet genoeg, dus we hebben die avond flyers gemaakt voor een 'tubing-party' en deze bij alle barren uitgedeeld. Diezelfde avond hebben we gelijk maar even de polonaise geintroduceerd bij de locale discotheek. De volgende ochtend was het dan tijd voor de tubingparty! Eerst verzamelen bij de Banana bar (die niet is zoals de Nederlandse bananen bar hoor;), en vervolgens met vijftig tot honderd man de rivier op. Na een kilometer stonden er een aantal Australiers langs de rivier te zwaaien dat ze een feest organiseerden. Na twee uren volleybal, beerpong en barbeque was het weer tijd om de rivier op te gaan, om de dag af te sluiten met een gezellig avondje in de Irish pub van Luang Prabang. Na nog een rustdagje aan de rivier zijn we verder gegaan richting Vientaine, om ons visum voor Vietnam aan te vragen. In Vientaine was verder weinig te beleven, dus hebben we maar een dagje aan het zwembad gelegen. Na 2 dagen in Vientaine kon dan onze 26 uur durende busreis naar Vietnam beginnen. Alle wersterse mensen werden achterin de bus gepropt, met 5 man op een rij. Als ik nou naast een hele mooie vrouw zou liggen zou dit niet zo'n groot probleem zijn, maar helaas zat ik weer naast een ierse vent! Na een uur rijden horen we opeens iemand schreeuwen dat er een slang over haar heen kroop (2 stoelen naast me). Bleek dus dat er 2 tassen vol met slangen onder onze stoelen lagen. Nadat de buschauffeur dit had opgelosten (tassen dichtgeknoopt) is de busreis verder prima verlopen en heb ik redelijk kunnen slapen.

En toen Hanoi... De meest drukke en chaotische stad die ik ooit heb gezien. Honderden brommertjes die door elkaar heen rijden en non stop toeteren. In het begin dacht ik dat een doofstomme hier beter af zou zijn dan ik, maar uiteindelijk hebben we ons hier nog goed vermaakt. Vele kleine eettentjes midden op de straat en bier voor 18 cent, voor velen een paradijs! De eerste dag hebben we het meer bekeken en zijn we naar een oude gevangenis gegaan (waar uiteraard de communistische propaganda niet ontbreekt!) Hierna hebben we een 2-daagse boottrip naar een van de 7 wereldnatuurwonderen gemaakt; Halong Bay. Dit zijn 2000 verschillende eilandjes/bergen die uit het water omhoog komen, erg mooi om te zien! Hier hebben we een grot bekeken en zijn we gaan kajakken tussen deze bergen door. Beide dagen hebben we er heerlijk gegeten, met veel verschillende soorten vis en vlees. Wat in het begin een saaie avond op de boot bleek te worden, werd later toch nog een klein feestje. Zingen, karaoke en dansen met de israeliers en brazilianen, totdat om tien uur het feest werd afgebroken door een deens gezin dat ook op de boot zat. Dan maar een keer op tijd gaan slapen! Weer in Hanoi aangekomen was het tijd om kerstavond te vieren. We zijn begonnen in het 'backpackershostel', vervolgens een feestje in ons eigen hostel en daarna nog maar even een drankje doen met de groep zweden. Helaas zie je het communisme ook hier veel terug, en worden de barren e.d. rond 12/1u door politie dichtgegooid. De volgende dag nog even een stukje communistische propaganda in het war museum bekeken, en 's avond de slaapbus richting Hue. Hier kwamen we om 9 uur 's ochtend aan, en hebben we meteen maar even een rondtripje achterop een scooter gedaan (vooral de oude stad en oorlogsgeschiedenis bekeken). Verder was hier weinig te beleven, en het regende, dus zijn we de volgende dag verder gegaan richting Hoi An. Dit was het meest sfeervolle stadje dat we tot nu toe hebben gezien; een centrum met vele barretjes aan de rivier, sfeervolle verlichting, zonder scooters en auto's, eindelijk rust! We zijn dan ook aan onze reis begonnen met het doel om tot rust te komen;). Ook in Hoi An was het weer tijd onze ' driving skills' weer even te testen. Een dagje rondtoeren door de omgeving en langs het strand. Helaas was het wederom regen vandaag! Na nog een dagje slenteren door het stadje en op terrasjes zitten hebben we 's avonds de slaapbus richting Nha Trang gepakt. Nha Trang is echt een typische badplaats, met een grote boulevard en een groot strand. Helaas was het bewolkt, maar nog wel 30 graden dus tijd voor een duikje in de zee. 's avonds meteen maar even de stad verkennen om zoek naar een goede plek en mede feestvierders om het nieuwe jaar in te luiden! Oudjaarsdag heb ik de hele dag een beetje over de boulevard,strand en door het stadje gelopen, terwijl Jort zich vrijwel de hele dag in bed mentaal aan het voorbereiden was op het nieuwjaarsfeest. Tijdens het eten hebben we ons eerste Heineken biertje in Azie gedronken, om ons toch nog een beetje bij het vaten legen in de ludiek/kroon te wanen. 's avonds in een aantal verschillende kroegen feest gevierd, en rond 12 uur op het strand bij een beachparty het vuurwerk bekeken (dat er dus gewoon helemaal niet was, dit doen ze alleen bij het Chinese nieuwjaar!). De day after was voor Jort weer een dagje in zijn bed, en ik ben maar op het strand gaan liggen (helaas weer bewolkt).
Hierna zijn we de bergen maar weer ingegaan, op naar Dalat. Dit stadje en de omgeving hebben we samen met 2 slovenen met een scooter bekeken: Een rondje rondom het meer, met een verse vis die we zelf konden barbeqeuen. En daarna nog even de koffie- en theeplantages, rijstvelden en bloemenvelden in de bergen bekeken.

Hierna zijn we richting Ho Chi Minh City gegaan, waar we nu zitten. Vandaag zijn bij de Cu Chi tunnels geweest; een ondergronds netwerk waar de vietcong zich schuil hield tijdens de oorlog met de Amerikanen en Zuid-Vietnam. Net als de grotten die we eerder bezocht hadden was dit weer een geweldige ervaring voor Jort en zijn 2 meter lange lichaam. We kropen namelijk door hele kleine tunneltjes die speciaal voor vietnamezen van 1,30 meter gemaakt zijn.

We hebben er dus weer een hele mooie maand opzitten, met vele avonturen. Ik hoop dat jullie ook allemaal goede kerstdagen en nieuwjaarsfeesten hebben gehad!

De groeten!!

• 05 Januari 2013 - 16:29

Gerdie :

Leuk verslag weer Ivan!! Lekker actief bezig naast alle feestjes.
    Heb hier ook genoten van het weekje met je ouders.
    Geniet er maar goed van want de tijd vliegt (zoals je zelf vast wel merkt)
    Xx

• 05 Januari 2013 - 16:48

Arjen:

He jonge ! Prachtig verslagje! Fijn te horen dat jullie het zo naar de zin hebben en zoveel zien\beleven. Enjoy, time flies ! grtjs xxx Arjen

• 05 Januari 2013 - 17:04

Irene Velds:

Hallo Ivan,
    Voor jou en Jort ook de allerbeste wensen voor 2013.Wij hebben met champagne getoast op het nieuwe jaar in Anfi del Mar bij Gerdie en Quido.Heerlijk 6 dagen buiten leven midden in de winter. Dat maken jullie daar natuurlijk ook mee. het is leuk om al je belevenissen weer te lezen. Jullie zijn nu al twee maanden weg en zoveel gezien. Veel plezier verder en geniet van alle mooie momenten! Dikke tuut je mams

• 05 Januari 2013 - 17:44

Michael:

Hi Ivan,
    Jij ook de beste wensen voor het jaar 2013. Dit wens ik Jort ook toe. Mooi en leuk verslag. Geniet ervan. Voor je weet is het weer voorbij. Veel plezier met zijn tweeën. Groet Michael.

• 05 Januari 2013 - 17:45

Omaatje Truus:

Wat een leuk verslag Ivan, feestjes en heel veel zien, geweldig!.Voor jullie beiden ook de allerbeste wensen, geniet van alles. dikke tuut van oma