Filipijnen & Indonesie - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Ivan Velds - WaarBenJij.nu Filipijnen & Indonesie - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Ivan Velds - WaarBenJij.nu

Filipijnen & Indonesie

Blijf op de hoogte en volg Ivan

27 April 2013 | Indonesië, Kuta

Inmiddels alweer bijna het einde van de reis! Sinds mijn laatste verslag is er uiteraard weer genoeg gebeurd! Zo is Jort bijvoorbeeld eindelijk weer bij me terug gekomen! Voordat Jort in de Filipijnen kwam heb ik eerst nog een aantal dagen op het eiland Coron doorgebracht. Mijn eerste dag hier meteen maar even met een boottripje de omgeving en vele eilandjes eromheen verkend; een aantal mooie strandjes en snorkellocaties. 's Avonds was het dan eindelijk tijd om een van de hobby's van vele Filipijnen uit te oefenen: Karoake! Hierna nog 2 dagen ontspannen op dit eiland, waarna ik door ben gevlogen naar Manila om Jort weer te zien.

Het begin van ons weerzien was meteen goed; Jort was zijn backpack kwijt! We hadden dezelfde dag weer een vlucht naar Cebu en Jort z'n tas was waarschijnlijk nog ergens in Singapore, dus hij heeft maar gevraagd of ze hem door konden laten vliegen naar Cebu. In Cebu zijn we dus zonder Jort z'n backpack verder gereisd (gelukkig heb ik in totaal ongeveer 5 boxershorts, meer dan genoeg voor 2 personen;)). Onze eerste bestemming hier was Oslob, waar we de volgende dag met de walvishaaien zijn gaan zwemmen!! Als voorbereiding hierop zijn we de avond ervoor het dorpje in gegaan voor wat karaoke. Aangezien we hier de enige blanken waren, en Jort ook nog eens met zijn geweldige zang- en danskwaliteiten aan kwam zetten, werden we ontvangen als supersterren. De dag erna vroeg op om te zwemmen met de walvishaaien, wat een erg mooie ervaring was; op 1 meter afstand zwemmen van en een beest dat 5x zo groot is! Hierna meteen verder met de bus naar Moalboal,waar we de middag nog even op het strand door konden brengen. Verder hebben we in Moalboal nog 2 dagen rustig aan gedaan, snorkelen (Jort duiken), naar een waterval en om ook maar weer eens iets cultureels te doen; Hanengevechten! Toch wel vreemd om 2 hanen met een mes om hun poot elkaar te zien afmaken, en alle Filipijnen eromheen die helemaal gek worden en weddenschappen erop afsluiten! Hierna is Jort weer naar Manilla gevlogen om zijn tas op te halen, en ik ben meteen doorgegaan naar het volgende eiland; Bohol. Hier een mooi plekje aan de rivier gevonden, dus die dag meteen maar even een duikje in de rivier gedaan. De volgende dag was Jort (dit keer met backpack) weer aanwezig! Hier zijn we een dag het eiland gaan verkennen; eerst naar de Tarsiers (soort kleine aapjes met ogen net zo groot als hun hele lichaam) en hierna door naar de chocolate hills (allemaal ' bruine' bergen die op chocolade blijken te lijken, waar overigens niet heel veel van waar bleek te zijn). Hierna hebben we wederom een hanengevecht bezocht, dit keer in een soort stadion. Nadat we nog een dag een berg hebben beklommen met uitzicht over het hele eiland was het tijd om naar Indonesie te gaan!

Allereest een vlucht naar Singapore, waar we 14 uren moesten wachten op de volgende vlucht. Gelukkig heeft Singapore het beste vliegveld van de wereld; we konden er rust films kijken, gamen en slapen.. 's Ochtends vroeg zijn we verder gevlogen naar Jakarta. Na 1 dag Jakarta zijn we met de trein verder gegaan naar Bandung, wat we na een halve dag ook wel weer gezien hadden. Vervolgens door met de trein naar Yogjakarta, wat iets langer duurde dan verwacht: we hadden met de trein een auto van de weg geramd. In Yogjakarta hebben we 1 dag doorgebracht, eerst een paleis bekeken, en omdat het de rest van de dag regende hebben we weinig meer gedaan. Hierna zijn we doorgegaan naar de Bromo vulkaan. Na een nacht vlakbij de vulkaan gingen we 3.30 richting een viewpoint om de sunrise bij de vulkaan te bekijken, om hierna de vulkaan zelf te beklimmen. Zelfs nog even een stuk over de rand van de vulkaan gelopen, maar niet veel verder dan de helft gegaan aangezien ik bij 1 verkeerde stap dan wel verzekerd zou zijn van een vervroegd ticket naar huis! Hierna verder gegaan naar de volgende vulkaan & krater; Ijen. Ook de volgende ochtend weer 3.30 vertrekken om de vulkaan op te klimmen voor de sunrise. De Bromo was al erg mooi, maar hier konden we de krater echt inklimmen. Hier troffen we een vulkanisch meer en erg veel rook en zwavel aan. Er waren allemaal kleine indo's aan het werk die met 90 kilo zwavel de krater in en uit moesten lopen!!

Na al dat vroege opstaan en het beklimmen van vulkanen was het tijd voor wat ontspannen op Bali! Dit hebben we dan ook een week lang gedaan; strand, zwembad, surfen, eten en feesten.. Veel mensen die we tijdens onze reis hebben ontmoet eindigen op Bali, dus het was ook weer een grote reunie! Na een week Bali zijn we doorgegaan naar Lombok, waar we naast een dagje op scooters het eiland rondreiden niet veel anders hebben gedaan dan op Bali. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het eiland Gili Trawangan..

Momenteel zit ik weer op Bali, waar ik nog een weekje door ga brengen. Hierna naar Singapore voor 3 dagen, om daarna de reis richting Nederland weer in te zetten! Ik kijk ernaar uit om iedereen in Nederland weer te zien, maar toch ook jammer om van dit paradijs hier en het droomleven afscheid te moeten nemen!

Dit wordt waarschijnlijk mijn laatste verslag, dus tot 7 mei in Nederland!!

• 27 April 2013 - 17:26

Oma-tje:

prachtig verslag weer Ivan, wat geniet je toch. Jammer je Margit net mist op Bali.
    Fijn je weer te zien straks

• 27 April 2013 - 21:30

Arjen:

He seun , wederom een mooi verslag! Wat kan het leven mooi zijn ! Kijk er ook naar uit je straks weer in mijn sterke armen te sluiten hahaha ! Geniet er nog even van ! xxxx Arjen