Malaysia & Philippines - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van Ivan Velds - WaarBenJij.nu Malaysia & Philippines - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van Ivan Velds - WaarBenJij.nu

Malaysia & Philippines

Blijf op de hoogte en volg Ivan

21 Maart 2013 | Filipijnen, Palawan

Het is weer eens tijd voor mijn volgende verhaaltje!
Bij mijn vorige verhaal was in gebleven bij Georgetown, Maleisie. Vanaf Langkawi zo'n 3 uren met de boot. Hier kwam ik sinds tijden weer eens in aanraking met Nederlanders, en ik merkte al snel dat ik vaak automatisch in het engels begon te praten. Maar toch wel lekker om mijn nederlands af en toe wat te blijven oefenen! Georgetown staat vooral bekend om de historische gebouwen en het eten, en van dat goede eten moest natuurlijk maximaal geprofiteerd worden. De volgende dag met de andere Nederlanders scooters gehuurd om de omgeving en de stad te verkennen, met nog een bezoekje aan de 'snake tempel' waar verschillende slangen om de tempel heen rondhangen, gevolgd door een bezoek aan een snake farm. Mijn tweede dag in Georgetown heb ik rondgelopen door de stad en verschillende musea en ander culutureel erfgoed bekeken. 's nachts stond dan de busrit naar Malacca op het programma, dat net als Georgetown ook cutureel erfgoed is. Hier eenmaal aangekomen rond 7u 's ochtends trof ik meteen een Indisch festival aan, met erg veel lawaai en verschillende optochten. Hierna was het tijd voor de Chinezen, die ook aan een optocht begonnen in verband met het Chinese nieuwjaar. Diezelfde avond werd het Chinese nieuwjaarsfeest afgesloten met een optocht (met uiteraard vele verschillende 'dansende' draken) en een aantal kungfu shows. De daaropvolgende dag heb ik wat rondgefiets door het centrum van Mallaca, op zoek naar de historische gebouwen e.d. Deze stad is ooit in handen geweest van Nederland, dus er stonden nog vele Nederlandse gebouwen, kerken en molens. 'S avonds hebben we met het hele hostel in een Indische tempel gegeten, waar we voor 50 cent een redelijk uitgebreid buffet voorgeschoteld kregen. Hier kwamen mijn gangster roots meteen weer naar boven, aangezien we de tempel alleen met een bandana op ons hoofd mochten betreden. Hierna nog een dagje rust, met veel lekker eten, en de volgende dag met de bus richting Kuala Lumpur. Toevallig is Bart Ligthart diezelfde dag net in Kuala Lumpur aangekomen, dus die meteen maar even opgezocht om een hapje te eten en een drankje te doen! De volgende dag zijn we Kuala Lumpur gaan verkennen per bus, met een bezoekje aan de KL tower, met uitzicht over de hele stad. En uiteraard moesten we 's avonds het nachtleven van Kuala Lumpur ook nog maar even verkennen, en een avondje op stap met een Ligthart kan natuurlijk niet goed gaan. We kwamen al snel in gesprek met een gekke Rus en een hele rijke Maleis, die ons onder andere voorzagen van een flesje don perignon. Na een gezellige avond in de barretjes dus maar weer op zoek naar het hostel, met onderweg nog een mooi avontuur: Twee ladyboys kwamen op ons af, waarop ik vroeg aan een van de twee of ze aan man was. Ze zei meteen 'Ja', maar Bart wou dit niet geloven. Als bewijs liet ze midden op straat haar broek zakken om te laten zien dat ze daadwerkelijk een ladyboy was!! Goed.. hierna nog maar een dagje in Kuala Lumpur, met een bezoekje aan het birdpark. En de dag erna door naar Cameron Highlands. Aangezien dit vrij hooggelegen is was het hier wat koeler, wat ook wel eens lekker was. Hier hebben we een trekking van een aantal uur door de jungle gedaan, en vervolgens al liftend naar de theeplantages van Cameron Highlands (waar deze stad vooral om bekend staat).Hierna nog een dag naar de aardbeiplantages, en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen van Bart. Na een aantal mooie dagen, met verschillende rare avonturen, ging ik dan verder naar de jungle in Taman Negara. Na een busrit en een boottocht van een aantal uren dwars de jungle kwam ik aan in Taman Negara. De eerste dag heb ik een trekking van 3/4 uren gemaakt, met een stukje over de 'Canopy walk' (brug tussen verschillende bomen op een hoogte van 20/30 meter). Hierna een dag de benen rust geven, met een kleine trekking van ongeveer een uurtje. En 's avonds mentale voorbereiding, met rijstwijn, op de trekking van de volgende dag. Een trekking van ongeveer 7/8 uren dwars de junge, door rivieren en.. met heel veel bloedzuigers! Uiteindelijk werden we met vermoeide en bloedende benen van de bloedzuigers aan de andere kant van de jungle weer opgehaald met een boot. Helaas hebben we deze dagen naast varkens, apen, leguanen en bloedzuigers niet erg veel dieren kunnen zien. Hierna ben ik weer teruggegaan naar Kuala Lumpur, waar ik die avond even een drankje ging doen met een oud klasgenoot, zijn vriendin en nog een aantal van hun vrienden. De volgende dagen in afwachting op mijn vlucht naar de Filipijnen nog een aantal dagen rondgehangen in Kuala Lumpur.

Na twee vluchten, en een aantal uren op het vliegveld van Singapore 's dan eindelijk aangekomen in de Filipijnen. Hier werd ik door de mensen in het hostel meteen goed welkom geheten met gratis rum en het traditionele gerecht; Balut. Een bevrucht ei dat al aardig op weg is om een kuiken te worden, erg lekker natuurlijk!! Na nog een dagje in Manila heb ik s' nachts de bus naar het noorden gepakt. Hier kwam ik rond 7u 's ochtends aan, en vrijwel niet kunnen slapen in de bus. Na een ontbijtje toch maar meteen doorgegaan met een trekking richting het dorpje Batad. Eerst 4 uren lang door de bergen heen, met helaas weinig zicht omdat ik midden in de wolken zat. Na 4 uren kwam ik aan in een bergdorpje met alleen maar rijstvelden eromheen, tegen de bergen opgebouwd. Echt een heel mooi gezicht! Na de lunch hier weer verdergetrokken richting Batad. Nog 3 uren dwars door de rijstvelden en de bergen heen, naar het volgende dorpje met ook weer een geweldige omgeving. Die avond op tijd gaan slapen, want de volgende dag stond er weer een trekking door de bergen op het programma. Waar ik de eerste dag alles alleen heb gedaan (wel lekker om eigen tempo te lopen/klimmen, maar niet echt veilig aangezien ik wel paar keer verdwaald was, maar met hulp van de locals toch weer terecht gekomen) ben ik de volgende dag bij een groep Fransen aangesloten. Eerst naar een waterval, met een verfrissend duikje, en hierna nog een paar uren door naar het punt waar we weer opgehaald werden. Diezelfde avond meteen weer terug met de nachtbus richting Manila, en dus wederom een nacht met vrijwel geen slaap. Hier aangekomen ben ik meteen doorgegaan naar het vliegveld, waar ik 8u naar het eiland Palawan ben gevlogen. En vervolgens weer door met de minivan naar El Nido, in totaal ongeveer 24 uur reizen dus! Maar na ruim een maand zonder strand, nu dan toch eindelijk weer eens aangekomen op een mooi eiland met strand! De eerste dag hier hebben we een boottocht gemaakt, met een bezoek aan een aantal lagoons en een prive eilandje. ‘s Avonds nog even een paar drankjes met de hele groep, maar aangezien dit meer een relax plaatsje is hebben we het niet al te laat gemaakt. Na nog een dagje relaxen in dit zeer ontspannen stadje zijn we weer verder gegaan naar het volgende paradijs eilandje; Coron. Hier zijn we vandaag met de boot naar een aantal prachtige snorkellocaties en witte strandjes met lichtblauw water gevaren.

Ik ben dus aan het genieten in de Filipijnen, een erg mooi land! Wel een beetje vreemd, als je in de hoofdstad aankomt en op elke hoek van de straat staat een beveiliger met een shotgun, maar het is verder een veilig land hoor!! Komende zondag komt Jort weer terug, en gaan we samen de laatste anderhalve maand in de Filipijnen en Indonesie weer verder reizen.

De groeten daar!

  • 21 Maart 2013 - 12:16

    Arjen:

    Weer een mooi verslag seun ! Genieten nog maar even die laatste anderhalve maand ! xxx Arjen

  • 21 Maart 2013 - 12:58

    Gerdie:

    Leuk verhaal weer Ivan. Geniet nog maar lkkr van de laatste weken.groetjes.

  • 21 Maart 2013 - 15:01

    Sandra Sipkema:

    Living the dream! Super toffe verhalen! Heel fijn om te lezen wanneer het even rustig is op kantoor.;) Geniet van je laatste weken!

  • 21 Maart 2013 - 17:25

    Omaatje:

    Fijn weer zo,n prachtig reisverslag te lezen, geniet nog maar van de laatste 2 maanden.
    XOXO

  • 21 Maart 2013 - 19:20

    Aukje Poepjes:

    tjonge, jonge wat een prachtige reis maak je Ivan!!!! grtzz

  • 23 Maart 2013 - 03:14

    Thea Walda:

    Ivan, wat een prachtige belevenissen. Sla alles op op je harde schijf, hersenen, voordat je straks weer de realiteit van het keurslijf moet aangaan. Eens beleefd, altijd in gedachten.

  • 29 Maart 2013 - 16:33

    Thea Walda:

    Ivan, wat maak jij ontzettend veel mee. Ik geniet van jouw verslagen. Wat neem je na jouw reis ontzettend veel (levens) kennis en indrukken over alles mee. Als ik een zoon had gehad had ik hem dit ook willen laten ervaren. Lijkt het je niet moeilijk om na deze reis de draad in Nederland weer op te pakken ?

  • 30 Maart 2013 - 06:05

    Corry:

    Hi Ivan, wat beleef en zie je veel.Ik vind het een hele prestatie dat je ons allen zo op de hoogte houd en
    hoop dat je veel photos maak die je mij kunt laten zien wanneer ik kom in July.
    Ik wens je mooie Paas dagen.XOXOXO

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Palawan

Zuid Oost Azië

Half jaar backpacken door Zuid Oost Azië.

Recente Reisverslagen:

27 April 2013

Filipijnen & Indonesie

21 Maart 2013

Malaysia & Philippines

20 Februari 2013

Going solo

05 Januari 2013

New year in Vietnam

10 December 2012

Up north
Ivan

Actief sinds 29 Okt. 2012
Verslag gelezen: 663
Totaal aantal bezoekers 14511

Voorgaande reizen:

02 December 2015 - 02 December 2016

Trip 2015-2016

07 November 2012 - 07 Mei 2013

Zuid Oost Azië

29 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: