Up north - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ivan Velds - WaarBenJij.nu Up north - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ivan Velds - WaarBenJij.nu

Up north

Blijf op de hoogte en volg Ivan

10 December 2012 | Laos, Luang Prabang

Al ruim een maand onderweg, dus het werd wel weer tijd voor een update naar jullie toe! Momenteel zitten we in de stad Luang Prabang in Laos. Vier dagen geleden zijn we de grens overgestoken in een klein bootje, waarbij ons rubberbootje met 4pk een luxe cruiseschip lijkt. Verder was het verkrijgen van het visum gelukkig geen probleem! Bij het grensdorpje Huay Xai verbleven we 1 nacht, om de twee dagen erna met de 'slowboat' naar Luang Prabang te varen. De boottocht was erg mooi; dwars door het bergachtige landschap van Loas over de Mekong. Op de boot kon je rustig even rondlopen (al was het niet zo groot), en er was een barretje aanwezig. Na de eerste dag varen hebben we overnacht in een klein bergdorpje, en de volgende dag hebben we de laatste 7 uren gevaren. Onze eerste avond in Luang Prabang kwamen we gelijk onze Zweedse vrienden die we eerder hebben ontmoet weer tegen, dus hebben we gelijk maar afgesproken om de volgende dag naar een waterval te gaan. Inmiddels zijn watervallen al een beetje normaal geworden voor ons, maar deze was wel erg mooi met blauw-groen water waar we heerlijk konden zwemmen. Die avond meteen maar even een drankje doen natuurlijk (al moet iedereen in deze stad wel voor 12 uur binnen zijn ,en alle barren gaan om half 12 dicht). Maar gelukkig was de 'bowling alley' in de buurt die nog wat langer open bleef, hier konden we nog even een potje bowlen! De dag erna (vandaag) een fiets gehuurd en de stad bekeken. En uiteraard ook weer even wat culturele dingen gedaan (tempel op een berg, royal palace museum).

Maar goed, eerst nog even terug naar het einde van mijn vorige verslag: Koh Chang. Hier konden we nog even van het strand genieten en een beetje bijkleuren voor onze reis richting het noorden. Jort was echt fan van dit eiland aangezien er overal reggea barretjes waren met live muziek en er allemaal rasta's rondliepen. De eerste dag was echt een stranddagje, samen met een Duitse en twee Ieren die we eerder hadden ontmoet. De Ieren waren natuurlijk zo wit als een melkbus, waardoor wij al een klein beetje bruin leken! De twee dagen erna hebben we scooters gehuurd en zijn we het eiland gaan verkennen (wel even wennen dat je hier links moet rijden). Na drie dagen van prachtige strandjes, veel zwemmen en genieten van het weertje was het weer tijd om verder te reizen. Eerst maar weer naar Bangkok, en de volgende ochtend door naar Sukhothai. Hier hebben we het historisch park bezocht (vooral ruines). In het stadje zelf was vrij weinig te beleven, maar gelukkig waren daar een aantal gekke Zweden! De avond eindigde met het zingen van allerlei Zweedse nummers die in Nederland ooit ook populair waren (Boten Anna bijvoorbeeld).

De volgende dag was het weer tijd om verder te reizen, richting Chiang Mai. Hier zijn we uiteindelijk iets langer gebleven dan verwacht, dit vanwege het festival (Loi Krathong) en omdat we het er gewoon heel mooi vonden! Onze eerste nacht moesten we meteen maar weer drinking games spelen met een paar Schotten (met een overstaanbaar accent!)
Die dag erna zijn we met een groep Schotten en Engelsen naar een meer gegaan om voor de verandering maar even te ontspannen;), en de dag/nacht afgesloten met paar drankjes in Chiang Mai. De avond erna hebben we een Thai ontmoet die eerder in Nederland heeft gewoond (vriend van vrienden van mijn ouders). Hij heeft ons een aantal leuke plekjes van Chiang Mai laten zien, en de bar waar alle locals hun feestje vieren. 28 November was het dan eindelijk tijd voor het festival Loi Krathong. Overdag hebben we scootertjes gehuurd en zijn we naar een tempel op een hoge berg gereden, met een schitterend uitzicht over de hele stad. 's Avonds gingen we Loi Krathong vieren met de groep Zweden. Er was een optocht door de stad heen, de mensen lieten duizende brandende kaarsjes de rivier op drijven en er werden duizenden brandende lampionen de lucht in geblazen (hebben we zelf uiteraard ook gedaan), echt een heel mooi gezicht!
Die dag erna kwam onze Duitse vriendin die we op Koh Chang hebben ontmoet weer langs. Overdag even een massage genomen (Jort kon er echt totaal niet tegen, die heeft een uur lang liggen zweten!) 's Avonds is Jort op tijd gaan slapen en ben ik nog maar even met de German dag twee van Loi Krathong gaan vieren (was ongeveer hetzelfde als dag 1). De volgende dag was het tijd voor een olifantenrit. Na een rit van een uur door de jungle moesten we een stukje hiken naar een waterval, waar we een verkoelende duikje konden doen. Vervolgens weer een uur hiken naar de locatie waar we gingen raften; eerst normaal raften en vervolgens nog een stukje 'bamboo raften', wat helaas iets minder spectaculair was dan het normale raften.

Na 7 dagen Chiang Mai was het dan toch wel tijd om verder te reizen, Pai it is! Op advies van vele andere backpackers zijn we naar het stadje Pai gegaan, dat midden in een vallei ligt. De rit erheen was wel vrij hobbelig en pittig, vooral omdat we het die avond ervoor net iets te laat hadden gemaakt. Maar het was de moeite waard; Pai en omgeving zijn echt heel mooi. Veel watervallen en een hele mooie bergachtige omgeving. Alleen het hippie gehalte lag hier net iets te hoog voor ons. Dreadlocks, rare gewaden en teksten als ' make love, not war' kwamen we hier net wat te vaak tegen. De twee dagen die we hier verbleven hebben we scooters gehuurd. Beide dagen hebben we door de bergweggetjes gescheurd op zoek naar watervallen en mooi uitzicht.

Hierna was het tijd om richting Laos te reizen, met eerst de tussenstop Chiang Rai. In Chiang Rai hebben we de 'white temple' bezocht. Na alle tempels die we al gezien hebben zijn we wel een beetje tempelziek geworden, maar deze was toch net even iets anders dan de andere tempels. Daarna kwamen we erachter dat de groep Zweden een zwembad in hun guesthouse had, en daar moesten wij natuurlijk dankbaar gebruik van maken!

En hierna kwam de reis richting Laos waar ik in het begin al over verteld heb! Zoals je waarschijnlijk al kunt opmaken uit het verhaal vermaken we ons nog prima hier! Elke dag weer genieten van het heerlijke weertje, de leuke dingen die er te doen zijn en de gezellige mensen. Jort is het eten af en toe wel een beetje zat (elke dag rijst), maar ik geniet er nog steeds van!

De groeten!!

• 10 December 2012 - 17:28

Gerdie:

Leuk om je belevenissen weer te lezen Ivan.
    Lees wel dat het je prima bevalt dat backpackers-leventje.
    Maar ja wat wil je ook; zon,zee,leuke mensen ontmoeten,
    mooie omgeving, bier, rijst!!! en .....tempels.
    Geniet er maar.
    Kijk weer uit naar je volgende blog.
    Dikke tuut

• 10 December 2012 - 17:37

Arjen:

He pikmans ! Heerlijk te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben,mooie dingen beleven en leuke mensen ontmoeten ! Ben jaloers ! Heb je vanmorgen al even laten weten hoe het hier is. Fijn weer iets van je te horen,geniet ervan en tot horens ! xxx Arjen

• 10 December 2012 - 17:50

Hans Van Der Pas:

Hey Ivan, ik ben een beetje jaloers op je...zoveel leuke dingen zien en beleven..nieuwe vrienden maken, je blik verruimen, geniet ervan kerel en sla het op je harde schijf op..je herinnering dus...maak je toch maar weer mee...tot de volgende keer..groetjes van Thea & Hans

• 10 December 2012 - 18:28

Almar:

Volgens mij heb je dit verslagje geschreven met een alcoholpromillage van 1.0, WREED!

• 10 December 2012 - 20:05

Oma Truus:

Hi Ivan, wat leuk om je reis-verhalen te horen, volop genieten hé? Heb al heel wat foto,s bij je thuis gezien, prachtig. Veel plezier nog! dikke tuut oma

• 10 December 2012 - 20:18

Margit:

Klinkt goed allemaal Ivan! Geniet ervan!

• 10 December 2012 - 20:52

Irene Velds:

Hallo Seun...Fijn om weer wat van je te horen en je verslag te lezen.Wat maken jullie een mooie reis en wat zien jullie veel. Die witte tempel is idd heel speciaal. Ik heb de foto's gezien op Jort zijn pagina.
    Grappig dat je elkaar overal weer tegen komt in het backpackers wereldje.
    Nog lekker genieten van je avontuur......Wij gaan 2e kerstdag naar Ger en Quido toe. Hopelijk ook een weekje zon.